Het echappement van 400 dagen. Eindelijk hoor ik je zeggen! We gaan ervan uit dat de klok nu schoon is, de scharniergaten gepolijst met ronde aansnijdingen en de drijfveer is verwijderd, grondig schoongemaakt en vervangen. Of vernieuwd. Afhankelijk van de leeftijd van de klok is deze laatste cursus meestal de betere optie.
Als de veer is verwijderd, kijk dan of deze is ‘vastgezet’. Als het op de bank zit en er ellendig uitziet en de vorm van het vat nauwlettend volgt, vernieuw het dan.
Rechts. Nu richten we onze aandacht op het echappement. De tandwieltrein is helemaal opgesteld, de palletdoorn staat in zijn scharnieren en nu kijken we naar de actie. Er zijn meestal slechts twee soorten echappement. De deadbeat, die we eerder zijn tegengekomen, en de pin-pallet escape room breda. Af en toe komen we een ankergang tegen, maar dit is een uitzondering.
De ontsnappingswielen op 400-dagklokken bestaan uit 12, 15 of 20 tanden en hoewel het inderdaad een doodlopend echappement is, verschillen de tanden van de normale klok. Ik moet er snel aan toevoegen dat de wielen met 12 tanden worden gebruikt met pinpallets, niet de deadbeat.
De pinnenpallet heeft, zoals de naam al doet vermoeden, twee eenvoudige pinnen, haaks op het ontsnappingswiel geplaatst, die eenvoudig in de tanden vallen terwijl de klok loopt. Er wordt een impuls gegeven als de pinnen uit elke tand komen door de tand, in feite de straal van elke pin ‘flicken’. Het enige waar u op moet letten bij dit type echappement is slijtage aan de zijkanten van de pinnen. Enige slijtage, en de pin moet worden verwijderd en een nieuwe worden geplaatst. Over dat onderwerp mag eigenlijk niets anders worden gezegd. Het zijn inferieure echappementen, maar op voorwaarde dat de pinnen in goede staat zijn en de eenheid goed is ingesteld, zullen ze behoorlijk goed timen.
Het 15 tands deadbeat wiel heeft de tanden in een hoek van 24 graden, het 20 tands is onder een hoek van 18 graden. Er is een hark, of helling, aan de achterkant van de tand van ongeveer 12 graden outdoor escape room breda op beide. In feite neemt dit de vorm aan van een curve, die de neiging heeft om de tand dunner te maken naarmate deze de punt nadert.
Het deadbeat-wiel van een normale klok heeft dezelfde achterhoek, maar is niet gebogen. Als een tand is afgebroken of gebroken, moet het hele wiel worden vervangen. U kunt dit op geen enkele manier compenseren.
Twee andere essentiële punten. Door het dunner worden van de tanden door de achterhark kunnen er één of meerdere verbogen zijn. De tanden moeten met een glas worden onderzocht en als een tand verbogen blijkt te zijn, kan deze worden rechtgetrokken met een plat pincet. Hoe? Heel voorzichtig! Een soort zachte ‘stroke and snap’-actie.
Het andere dat kan worden gevonden, is dat er een braam op een of meer van de tanden is geschopt. Ga met uw vingernagel langs de oppervlakken, voor- en achterkant van de tanden en als er een braam aanwezig is, dan moet een echappementvijl van goede kwaliteit ervoor zorgen. Let er natuurlijk goed op dat u de tand tijdens het proces niet inkort.
Dit alles had natuurlijk moeten gebeuren voordat de klok in elkaar werd gezet. Hetzelfde geldt voor de pallets. Ga met je vingernagel vooral langs hun binnenkant en over de platte oppervlakken die over het ontsnappingswiel werken. Het is echt verbazingwekkend, maar soms kunnen er zelfs bramen op zitten, ondanks het feit dat ze waarschijnlijk glashard zijn. Niet alleen dat, de pallets lopen waarschijnlijk 20 tot 25 keer langzamer dan een gewone slingerklok.
Nu komen we misschien op het punt om de aanpassing te controleren. De pallets ‘diepte’ aanzienlijk verder in de tanden dan bij een normale klok. Als ze op de gewone manier worden opgesteld, zal blijken dat ze uit het wiel worden geschopt, en als de diepte veel te klein is, zal de hele trein gewoon ronddraaien en de pallets eruit schoppen.
Leave a Reply